Å bruke bildebøker når vi jobber med matematikk i barnehagen er en verdifull tilnærming fordi det gir barna en meningsfull og engasjerende kontekst for læring. Historisk sett har bruk av konkrete objekter og visuelle hjelpemidler alltid vært sentralt i barnehagematematikk. Allerede den store pedagogen Johann Amos Comenius anbefalte i sin bok «Der Mutter Schul» (Moras skole) fra 1636 å fortelle eventyr og historier og gi barna rom til å leke fortellingene (s. 81). Bildebøker bygger videre på denne tradisjonen ved å kombinere tekst og bilder på en estetisk og pedagogisk gjennomtenkt måte. Gjennom fortellingene i bildebøkene får barna møte matematikk i hverdagslige og fantasifulle situasjoner, noe som gjør det lettere for dem å forstå og relatere seg til matematiske begreper som antall, mønstre, mål og rettferdighet. Fortellingens struktur gir også en naturlig ramme for å huske og bearbeide ny kunnskap, og stimulerer til undring, samtale og utforskning. Når barn får delta aktivt – ved å stille spørsmål, komme med egne forklaringer og oppleve overraskelser – styrkes både deres kognitive og emosjonelle engasjement. På denne måten blir matematikk ikke bare noe man lærer, men noe man opplever og forstår i en helhetlig og meningsfull sammenheng.
Ved Dronning Mauds Minne høgskolen for barnehagelærerutdanning (DMMH) hadde barnehagelærerstudentene på våren 2025 et prosjekt om matematikk og barnelitteratur. Studentene valgte barnebøker og laget postere og podkaster som viser hvordan bøkene kan brukes til å jobbe med matematikk i barnehagen. De valgte de følgende bøkene:


Sam Williams (2007).
Den store gule bussen.
Cappelen Damm
Poster og podkast laget av Britt Ann Hansen, Mattis Lohne og Amalie Flore.

Legg igjen en kommentar